Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Pål-Espen Olsen
Pål-Espen Olsen
Fagansvarlig E-postmarkedsføring
RED Performance
Send e-postKontakt Pål-Espen Olsen

E-postmarkedsføring og velkomstbrev

Noen har vært inne og meldt seg på deres nyhetsbrev, de har hatt dere i tankene, og tatt seg tid til å legge igjen sin informasjon, slik at dere kan kommunisere til dem via e-post. Hvorfor vente til neste planlagte nyhetsbrev for å kommunisere med dem?
Publisert: 7. mai, 2015

Velkomstmailene er en svært viktig del av e-postmarkedsføring, og en god velkomst, kan gjøre at kunden blir mer lønnsom i det lange løp. Et velkomstbrev, eller en velkomstflow gir en unik mulighet til å nå ut til kunden mens de har dere friskt i minne. Denne typen brev gir en meget høy åpningsrate sammenlignet med vanlige utsendelser, utnytt dette.

Det er mange fordeler og muligheter med et velkomstløp:

1. Styr kundens forventninger

Kommunisere hva kunden kan forvente seg videre av sitt abonnement. Hvor ofte og hva vil dere sende dem videre? Hvilke fordeler får de av å være abonnent?

Eksempel 1 Proteinfabrikken

Eksempel fra Proteinfabrikkens velkomstprogram

2. Innhent viktig informasjon for videre segmentering

En mulighet for å innhente ytterligere informasjon på mottakeren, for å sende mer tilpasset og relevant innhold i fremtiden

3. Informer om andre kanaler

Bruk muligheten til å informere mottakeren om andre måter å følge/kommunisere med dere. (Facebook, blogg, Youtube etc.)

Eksempel 2 Proteinfabrikken

Eksempel fra Proteinfabrikkens velkomstprogram

4. Salg

Gi nye mottakere et godt tilbud på en vare/tjeneste. Et lite velkomsttilbud som takk for at de ble abonnent.

5. Understrek «Selling points» 

Bruk anledningen til å skryte litt av dere selv. Fortell og understrek hva dere er gode på, og hvordan dette tilgodekommer mottakeren. Her er det viktig å ikke bare skryte for å skryte,men understreke hvordan dette kommer mottaker tilgode.

Eksempel 3 Proteinfabrikken

Eksempel fra Proteinfabrikkens velkomstprogram

Å flette alle disse elementene sammen kan bli mye i en enkel velkomstmail, og det kan derfor være en god ide å sette opp et velkomstløp på f.eks 3 mailer. Første mailen kan gå ut umiddelbart ved påmelding, mens de neste mailene kommer etter x antall dager. En nylig undersøkelse fra Return Path viser også at nye mottakere som åpner og leser en eller flere velkomstmail, oftere åpner og handler i de vanlige nyhetsbrevene senere, enn de som ikke har åpnet en velkomsmail.

velkomstflow

Med disse tallene i minnet, er velkomstmailen, eller velkomstmailene en svært viktig del av e-postmarkedsføring, og en god velkomst, kan gjøre at kunden blir mer lønnsom i det lange løp. Ikke la disse mulighetene glippe ved å bare sende en kjedelig tekstbekreftelse, eller ingenting i det hele tatt. De fleste programmer for e-postmarkedsføring gir muligheten til å sette opp automatiske velkomstbrev, eller velkomstløp.

Trenger din bedrift hjelp med;

  • Velkomstbrev/program på e-post
  • Strategi rundt e-postmarkedsføring
  • analyse og tiltaksplan for e-post
  • segmentering,testing og rapportering av e-postmarkedsføring

ta kontakt med oss i RED Performance

Skrevet av:
Pål-Espen Olsen / Fagansvarlig E-postmarkedsføring / RED Performance
Pål-Espen er fagansvarlig for e-postmarkedsføring i RED Performance.
Send e-postKontakt Pål-Espen Olsen