enorme-muligheter-tor-a-utfordre
enorme-muligheter-tor-a-utfordre
Send e-postKontakt enorme-muligheter-tor-a-utfordre

Enorme muligheter for de som tør å utfordre seg selv

Selskapslederne som har forstått sammenhengen mellom forretningsutvikling, tech, data og markedsføring, og som tør å la seg utfordre kommer til å lykkes. De som står stille, vil miste konkurransekraft.
Publisert: 30. juni, 2016

Ikke en eneste bedriftsleder kan ha oversett at digital og delvis individualisert markedsføring vil ta over store deler av kommunikasjonen og dialogen med kundene. Mange er godt i gang, og Google, Facebook og Schibsteds nye løsninger preger mediebildet. Heldigvis er det stadig flere som snakker om utnyttelse av data i arbeidet med kunder. Noen få er så gode at de skiller tydelig på arbeidet med å hente inn nye kunder og mer- og oppsalg til eksisterende kunder. De aller beste har i tillegg et klart bilde på hvordan de skal integrere forretnings- og salgsstrategier med salg og merkevarebygging. Det er denne gruppen som vil ha alle forutsetninger for å oppnå gode resultater.

Mange nye begreper

Content marketing, datadrevet marketing, RTB og programmatisk mediekjøp. Mange føler at de bombarderes med nye begreper i et raskere tempo enn man er komfortabel med. Samtidig overlapper tjenesteleverandører hverandre med tilnærmet like tjenester. Grensen mellom hvem i bedriften som har ansvaret for de ulike delene i markeds- og forretningsarbeidet er også oppe til diskusjon.

Der prosesser tidligere var adskilt, griper nå alt inn i hverandre

Konsekvensen er at strukturen i markedsarbeidet forandrer seg og at markedsføring blir en mye viktigere del av bedriftens strategiske plan og utvikling. Der prosesser tidligere var adskilt, griper nå alt inn i hverandre. Kundedialog, data, teknologi, butikk, web, mobil, kanaler og markedsføring er allerede en del av forretningsutviklingen. Alle som deltar i utviklingen har et ansvar for at potensialet tas ut med tanke på strategiske og økonomiske mål. Kundene er ”kongen”og kundene bestemmer. Aldri har vi hatt større mulighet til å forstå kunden og til og med vite hva kundens neste behov vil være. Bruk av data og analyser er nå en premiss. Det er slutt på de tider da man lot egne meninger styre markedsarbeidet.

Kundene er ”kongen”og kundene bestemmer

Slipp frem nye tanker

Ledere har et ansvar for å åpne opp og slippe frem nye tanker. Det er vår opplevelse i RED at mange har dyktige medarbeidere som ser endringene komme og gjerne vil jobbe annerledes. Utfordringen er ofte å sette det hele i system. Ofte er også interne rutiner, frykt og mangel på endringsvillighet i veien for endringene.

Det er slutt på de tider da man lot egne meninger styre markedsarbeidet

Samtidig er det viktig å understreke at alt ikke må endres hver gang det dukker opp noe nytt – eller når en leverandør av media, reklame eller teknologi presenterer noe nytt. Ofte er det klokt å tenke seg om to ganger før man tar en beslutning. Selv om stadig mer blir digitalisert og automatisert, er det fortsatt en veldig stor del av kjøp og salg som foregår fysisk i butikk uten digital involvering. TV er fortsatt svært viktig når man snakker om merkevarebygging og bred oppmerksomhet. Det handler om den riktige og viktige balansen mellom nåtid og fremtid. Den som står stille og ikke utnytter mulighetene vil miste konkurransekraft.

Vil du vite mer om hvordan din bedrift kan prioritere markedsføringen, ta kontakt med oss i RED Gruppen. Et frokostmøte eller en annen uforpliktende prat stiller vi selvfølgelig opp på. Du kan lese flere faglige betraktninger på redgruppen.no

For en uforpliktende prat, fyll ut skjemaet under:

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
Skrevet av:
enorme-muligheter-tor-a-utfordre / /
Send e-postKontakt enorme-muligheter-tor-a-utfordre