#   /   #   /   #
Christina Parker
Christina Parker
Redaktør
Plapre
Send e-postKontakt Christina Parker

Får ut budskapet vårt på en perfekt måte

Norsk Takfornying utvider bedriften etter enorm respons på innhold.
Publisert: 28. november, 2014

På kun ett år har Norsk Takfornying økt omfang av oppdrag med 300 prosent. Som et resultat av en innholdssatsning i samarbeid med content marketing-byrået Plapre, ekspanderer de nå over hele fjøla. – De har fått budskapet vårt ut på en helt perfekt måte, sier daglig leder Frode Monsen.

Ville teste content marketing

Det hele begynte så smått høsten 2013 da Norsk Takfornying, et selskap med 20 ulike medlemsbedrifter spredt ut over hele landet, ønsket å teste innholdsmarkedsføring. Formatet var video, kanalen var E24 og produsenten var Plapre. Målet var å vise Ola Nordmann hvor enkelt og rimelig det var å fornye taket.

Resultatet ble en suksess med økt omsetning det året fra ca. 2 til 10 millioner kroner. Men selv om det ikke var noen tvil om at denne type markedsføring kunne bli svært lønnsomt for selskapet, manglet kampanjen konkrete måleparametere. Det ble derfor bestemt å satse hardere og bredere i 2014.

– Da Frode tok kontakt ønsket de seg en samarbeidspartner som de kunne jobbe med flere år fremover. Målet var enkelt – ta oss ut til hele Norge. Å nå det målet var dog ikke like fort gjort som sagt, sier seniorrådgiver Joachim Sverdrup.

norsk takfornying plapre

 

Et fantastisk samarbeid så langt

Etter å ha avdekket hvem den egentlige målgruppen var, hvordan kjøpsprosessen foregikk og når på året tematikken var mest relevant, var neste skritt å klare å konvertere disse til å bli direkte leads for Norsk Takfornying.

Strategien omfattet alt fra Google Adwords, SEO og kampanjer på massemedier, til konkurranser, sosiale medier og selvfølgelig – selve bærebjelken i arbeidet – innhold som skulle engasjere og motivere målgruppen til handling.

– Samarbeidet har vært helt fantastisk så langt. Plapre, med rådgiver Joachim i spissen, har fått ut budskapet vårt på en helt perfekt måte. Oppfølgingen har vært kjempegod, og jeg har virkelig ingen ting å utsette. Vi er kjempeførnøyde, sier Monsen kort men bestemt. Til bergenser å være er han en mann av få ord. Men det han sier – det mener han.

Én av fire ble kunder

Joachim er tydelig stolt av hva han og kollegene har fått til sammen med takfornyerne. Han sier de har lært og fått til mye på svært kort tid. Det de lærer tar de med seg videre for kontinuerlig forbedring.

– Dette gir et solid grunnlag for neste års kampanje som kommer til å bli enda mer omfattende. Noe av fordelen med innholdsmarkedsføring er at man treffer hele målgruppen med relevant innhold. Samtidig kan man tilpasse konverteringer til såkalte soft- og hard conversions – alt etter hvor i salgstrakten kunden er. Vi satt derfor opp konverteringer som omfattet alt fra “likes” på Facebook og kartoversikt med alle partnere i hele landet, til utfylling av skjema for å få en gratis befaring. Senere viste det seg at omtrent én av fire som fylte ut skjema faktisk ble kunder, sier han.

Har fått enorm respons på innholdet

I Norsk Takfornying er de i dag to ansatte på hovedkontoret på Søreide utenfor Bergen, i tillegg til at de har partnere i alle landets fylker. Alle har fått merke effekten av hva god strategi og spennende innhold kan gjøre med antall oppdrag og befaringer.

– Etter at vi gikk live med den digitale innholdsplattformen har vi fått enorm respons. Henvendelsene gikk direkte til de lokale avdelingene, og det har faktisk vært så hektisk at flere av befaringene som ble bestilt har måttet bli utsatt til 2015 fordi vi ikke har hatt tid til å gjennomføre dem. Absolutt alle avdelingene har fått mer å gjøre, noe som betyr at vi har kunnet utvide bedriften. Siden 2013 har vi fått 11 nye partnere, og planen er å få flere ansatte her på hovedkontoret i Bergen også, avslutter Monsen.

Skrevet av:
Christina Parker / Redaktør / Plapre
Christina er ansvarlig for redaksjonsavdelingen i Plapre i tillegg til å produsere innhold selv. Hun er utdannet journalist ved University of Sheffield i England, og har solid erfaring både fra tekstproduksjon, konseptutvikling, innholdsmarkedsføring og salg.
Send e-postKontakt Christina Parker