Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Håkon Rakeng
Håkon Rakeng
Senior tekstforfatter
Plapre
Send e-postKontakt Håkon Rakeng

Ny snacks – nye muligheter

Hvordan fortelle at det har kommet en helt ny type snacks «ingen» vet hva er?
Publisert: 7. juni, 2020

Her ga Grilstad oss i RED Storyline en morsom utfordring. Spekesnacks er nemlig ingen egen kategori i Norge, mens i Sverige utgjør den omtrent 60 milliarder i året. Det var derfor i Grilstads interesse å etablere denne kategorien her i landet også, og de ga RED Storyline oppgaven med å utvikle et kommunikasjonskonsept.

De få som kjenner til denne snacks av typen krydret spekekjøtt har som regel smakt Beef Jerky. Og det er noe man gjerne gjør bare én gang. For med all respekt – det smaker ikke spesielt godt. Derfor lagde medarbeiderne på Grilstad-fabrikken tre typer spekesnacks under merkenavnet Kompis som smaker mye, mye bedre:

  • Original, som er mild og rund, med smak av hvitløk og ramsløk
  • Sicilia, som har litt mer sting, med smak av fennikel, salvie og sort pepper
  • Cabanossy, som er den fyrige fetteren fra Øst-Europa, med en mer røkt smak

Målgruppen var enkelt og greit alle som liker snacks(!), men ikke vet hva spekesnacks er. Og med dette bakteppet skred RED Storyline til verket.

Hva gjorde vi?

For å fortelle om en bokstavelig talt god nyhet, men som ingen har et forhold til, er sponsorvignetter og snutter til sosiale medier et glimrende valg – og det var det RED Storyline satt fokus på.

På 10 sekunder skulle vi vise snacksbitene og innpakningen. Det siste slik at folk kjente igjen Kompis når de så den i butikken, og heller valgte dette i stedet for potetgull, peanøtter og annen snacks man vanligvis kjøper. Her vil vi også legge til at Kompis er et sunnere alternativ, da det inneholder rent kjøtt og masse proteiner.

Ideen til filmene er å etablere den gode stemningen, og at du koser deg med Kompis som alle andre typer snacks: I store eller små hyggelige sosiale settinger, som når du er på fest eller har en spillkveld med venner og familie – eller når du vil slappe av alene og ha noe digg å bite i.

Konseptet og produktene har blitt svært godt mottatt, og i dag finner du Kompis i hyllene og nettbutikken der du vanligvis kjøper snacks. Hvorfor ikke ta med deg en pose eller tre neste gang du handler?

Slik ble vignettene

Det ble laget fire filmer – to for TV og to for sosiale medier:

Involverte hos RED Storyline

Tekstforfatter: Håkon Rakeng
Konsept: Joakim Roald
Kreativ leder: Jarand Landmark
Prosjektleder: Anette Neller

Eksterne bidrag

Sponsorvignettene ble laget av Studio Isidor

Skrevet av:
Håkon Rakeng / Senior tekstforfatter / Plapre
Håkon er en erfaren tekstforfatter med 21 års fartstid i en rekke reklame- og kommunikasjonsbyråer, med kunder som Telenor, Tele2, NetCom, DnB, EnterCard, SpareBank1, Norsk Tipping, Ruter, NorgesGruppen, Tine, etc.
Send e-postKontakt Håkon Rakeng