innholdsmarkedsfører hjelp

Innholdsmarkedsføring

Hva er innholdsmarkedsføring? Enkelt forklart er innholdsmarkedsføring, eller content marketing, definisjonen på å lage og publisere innhold på lesernes premisser i egne kanaler.

Innholdet bør være så godt og relevant at kundene dine finner det på egenhånd, basert på søk. Det er her SEO kommer inn i bildet. SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om å tilpasse innholdet etter hva kundene leter etter av informasjon, uavhengig av om du selger produkter eller tjenester.

Innholdsmarkedsføring

Folk har etter hvert blitt ganske flinke til å søke på Google når det er noe de ønsker mer informasjon om. Nordmenn alene står faktisk for 50 millioner søk hver dag. Men det er viktig å huske at mennesker ikke tilpasser seg Google, det er Google som tilpasser seg mennesker. Derfor er relevant innhold av høy kvalitet viktig. Det er også derfor du bør satse på innholdsmarkedsføring.

Hva kan RED dentsu X hjelpe deg med?

For å lykkes med innholdsmarkedsføring må du evne å tenke som en redaksjon. RED dentsu X, som er en del av Dentsu Norge, er et av landets fremste byråer innen innholdsmarkedsføring. Vi tror god historiefortelling, forankret i en strategi, er en essensiell del av markedsføringen din. Vi kan tilby innsikt, analyse og teknologi som hjelper deg å spre, optimalisere og konvertere på disse historiene.

content marketing

Sammen med kunden setter vi opp jevnlige redaksjonsmøter, hvor vi for eksempel lager et årshjul med alle planlagte aktiviteter i løpet av året. På den måten blir det enklere å avdekke eventuelle mangler og innholdsbehov for eksempel i forbindelse med høytider, ferier og merkedager. Det blir også enklere å utarbeide en innholdsmarkedsføringsstrategi med et årshjul, eller CRM-hjul, på plass.

Hvorfor skal du satse på innholdsmarkedsføring?

Først og fremst øker godt og relevant innhold synligheten din, men det øker også distribusjonen din. Når du bruker relevante søkeord på nettsidene dine blir det enklere for kunder å finne det de er på jakt etter. Samtidig øker også sjansen for at flere potensielle kunder vil komme innom sidene. Innholdsmarkedsføring hjelper deg rett og slett med å komme i kontakt med de riktige menneskene til riktig tid.

innhold tanker og ideer

Hvordan skriver vi gode tekster?

Tekstene våre tekstforfattere skriver er sluttproduktet av et møysommelig arbeid som blant annet inkluderer innsikt i målgrupper, planlegging, idé, struktur og mål. Vi skriver alltid med tanke på hva vi vil at leserne skal gjøre etter at de har lest teksten.

innholdsproduksjon

Med innsikt mener vi ikke bare innsikt fra Google, men også innsikt fra kundeservice internt hos kunden og for eksempel gjennomførte kundeundersøkelser.

Språket i tekstene i innholdsmarkedsføring bør være tilpasset målgruppen. Det er derfor viktig å unngå “stammespråk” og kompliserte fraser, og heller fokusere på begreper som målgruppen selv bruker. Det handler altså om å fange opp søkeord og søkefraser i tekstene du publiserer på nettsidene dine.

Innholdsmarkedsføring må vedlikeholdes

Tekster til innholdsmarkedsføring bør ikke være statiske. Det er når du optimaliserer innholdet kontinuerlig du oppnår best resultater. Det er også viktig å sørge for å publisere nytt innhold med jevne mellomrom.

innholdsmarkedsfører

Går det for lang tid, kan hele innsatsen være mer eller mindre bortkastet. Når det er sagt er det imidlertid også viktig å ikke publisere nytt innhold for ofte, da det kan virke påtrengende og mot sin hensikt. Her gjelder det med andre ord å finne den rette balansen.

Har bedriften din en blogg, bør det ikke publiseres nytt innhold hver eneste dag, men kanskje heller en gang i uken.

Video i innholdsmarkedsføring

Det sies at et bilde sier mer enn tusen ord. Bruk av relevante bilder som målgruppen kan kjenne seg igjen i er derfor viktig i innholdsmarkedsføring. Det samme er video, som er et sterkt virkemiddel når det brukes riktig. Levende bilder eller animasjonsfilmer tiltrekker seg mer oppmerksomhet enn tekst på en nettside.

video i innholdsmarkedsføring

Bruk av video kan derfor selge budskapet ditt enda bedre. Det er imidlertid viktig å begrense lengden på filmer og komme raskt til poenget hvis du vil at målgruppen skal få med seg budskapet ditt.

Spredning av innhold i sosiale medier

Vi er også behjelpelige med spredning av innholdet ditt, for eksempel i form av pluggtekster til bannerannonser på nettaviser eller postetekster til sosiale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn, med link inn til teksten på nettsiden din. Du kan også betale for å få bedre synlighet både på Google og i SoMe.

 

innholdsmarkedsføring i sosiale medier

 

En annen måte å spre innholdet ditt på er å sende ut jevnlige nyhetsbrev til eksisterende kunder. Her er det på lik linje med firmablogger viktig å ikke bli for ivrig. Når noen melder seg på et nyhetsbrev, er det fordi de ønsker relevant informasjon om noe de er interessert i. De vil ikke nødvendigvis overøses av informasjon. Sendes nyhetsbrev ut for ofte, virker de mot sin hensikt og blir sjeldnere åpnet av mottakeren.

Viktig å være der målgruppen er – for å nå ut til potensielle kunder

Mens trenden nå viser en nedgang i annonseinntektene i tradisjonelle medier, er det en oppgang i annonseinntektene i digitale medier. Det er viktig for bedrifter som selger noe å være der målgruppen er, enten det er i riksdekkende eller lokale nettaviser, eller på Facebook, Instagram, LinkedIn eller Snapchat.

innholdsmarkedsføring for mennesker

Tekster i sosiale medier bør være mer informative enn direkte selgende. Det viktigste er imidlertid at du som bedrift viser at du kan alt om det dere selger, enten det er produkter eller tjenester. Når kunden lærer noe av det han eller hun leser blir relasjonen dere imellom sterkere. Med kunnskap kan du bygge en trygghet hos kunden og dermed enklere selge litt lenger frem i tid.

Det er viktig å finne en balanse i hvordan bedriften din fremstår i sosiale medier. Det optimale er en fin blanding av deling av aktuelt innhold fra andre i samme bransje, egenprodusert innhold, og mer personlig innhold som lar folk bli kjent med menneskene som jobber hos deg – gjerne ispedd litt humor.

 

sosiale medier innhold

 

Husk at reklame oppfattes som irriterende av veldig mange. Innholdsmarkedsføring er derfor en ypperlig anledning til å oppnå kontakt med kunder uten å virke påtrengende. Det er heller målgruppen selv som velger å klikke seg inn på dine nettsider for å tilegne seg kunnskap om det du selger.

 

Ta kontakt med oss

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat over en god kopp kaffe. Sammen finner vi ut hvordan innholdsmarkedsføring eller SEO kan hjelpe deg og din bedrift med å vokse. Hos oss møter du stolte og motiverte ansatte som jobber analytisk og kreativt for å sikre best resultater for kundene våre.

kontakt oss om innhold

 

Fyll ut skjemaet under her, så tar vi kontakt med deg.

Kontakt oss

For en uforpliktende prat, fyll ut skjemaet under:

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.