inspirasjon-markedsanalyse
inspirasjon-markedsanalyse
Send e-postKontakt inspirasjon-markedsanalyse

Inspirasjon – markedsanalyse

RED Media Consulting belyser to vanlige synder i arbeidet med markedsanalyse og viser deg en høyst utradisjonell metode for innhenting av forbrukerinnsikt.
Publisert: 2. juni, 2014

Markedsanalyse er en svært viktig del av markedsføringen. Det å virkelig forstå og sette seg inn forbrukerens behov, er fundamentet for å lykkes med merkevarebygging. Dessverre så syndes det mye, og to viktige årsaker til dette er:

  1. Markedsanalyse kan gå for langt. Mange forbrukerundersøkelser og markedsanalyser blir for kompliserte og veldig kostbare, fordi man er redd for å ikke ha tilstrekkelig valide funn. Resultatet kan ende opp med at i mengden av data klarer man ikke se skogen for bare trær, med andre ord; man klarer ikke se hva som er nøkkelinnsikten fordi materialet er så stort og uhåndterbart. Dette er populært kalt «skrivebordsskuff-analyse», med andre ord et stort stykke arbeid som aldri blir benyttet.
  2. Manglende ressurser fører til at man prioriterer bort markedsanalyse i markedsbudsjettet. Hvordan kan en markedsfører da vite om de andre postene i markedsbudsjettet er riktige prioriteringer, og hva som bør være innholdet i markedsføringen og til hvem? Svaret er at det er svært vanskelig å vite, og at man i beste fall kan stole på god intuisjon.

I RED Media Consulting er vi opptatt av at det finnes mange måter å samle inn viktig forbrukerinnsikt på, og at vår jobb er å finne den beste metoden for deg å besvare dine markedsspørsmål på.

Om du fortsatt ikke er helt overbevist om at markedsanalyse er for deg og din merkevare, håper vi du lar deg inspirere av denne videoen som vi elsker:

Se video:

Hva skulle du ønske at du fikk svar på?

Artikkelen er tidligere publisert på RED Media Consultings blogg.

Skrevet av:
inspirasjon-markedsanalyse / /
Send e-postKontakt inspirasjon-markedsanalyse