Christian Espeseth
Christian Espeseth
Strategisk rådgiver / daglig leder
RED dentsu X
Send e-postKontakt Christian Espeseth

Alle lar seg involvere, bare de får en god nok grunn

Annonsørene kaster seg over content marketing. Men ikke alle tar ut hele potensialet, og for mange setter likhetstegn mellom content og ren tekstproduksjon. Content er så mye mer, og potensialet er så mye større.
Publisert: 4. juli, 2016

Content marketing handler om mer enn bare budskapet. Hvor, når, hvordan og i hvilken rekkefølge du sier noe er viktige aspekter som ofte blir glemt. Det er her kommunikasjonskreativiteten utgjør den store forskjellen. Contentarbeidet handler ikke bare om godt innhold, selv om dette er den viktigste bærebjelken. Og hva er egentlig godt innhold?

Det handler om å gi folk det de vil ha

Godt innhold er innhold som målgruppen er interessert i og liker. Ikke nødvendigvis det du som annonsør liker å fortelle på din personlige måte. Så enkelt er det. Det handler om å gi folk det de vil ha akkurat der og da. Derfor er det alfa og omega å vite hva målgruppen din tenker. Hva er de på leting etter, hva forventer de å finne, og ikke minst hvor forventer de å finne dette? Som en klok reklamemann og venn sier: ”Det handler ikke om å finne på, det handler om å finne frem”. Det er derfor fokus på solid innsikt er det beste grunnlaget for godt contentarbeid.

Fokus på solid innsikt er det beste grunnlaget for godt contentarbeid

Godt innhold tiltrekker. Det har det alltid gjort. Det er i tillegg også forbløffende enkelt å nå sine kommersielle mål når man først knekker koden for hva godt innhold er. Skap det kreativt og sett det fri. Spre det, og leserne vil komme dersom du har truffet deres interesseområde. Forvalter du oppmerksomheten godt, blir leserne kunder – og forblir kunder over tid.

Multitasking

Content marketing gjort bra, kombinerer redaksjons-, salgs- og markedsføringsrollen. For å lykkes med å lage godt innhold, må man derfor også kunne storytelling, distribusjon og optimalisering på toppen av kreativitet. Man må ha folk på laget, både internt og gjennom partnerne sine, som evner å se helheten gjennom konseptutvikling, innholdsproduksjon, performance marketing og teknologi.

Content marketing gjort bra, kombinerer redaksjons-, salgs- og markedsføringsrollen

For å tiltrekke seg lesere, må man tenke som en redaksjon, enten det gjelder innhold på nettsider, annonser, nyhetsbrev, årsrapporter, pakningsvedlegg, filmer, butikkplakater og så videre. For å konvertere og selge, må man tenke som en selger. For å kombinere de to øvelsene, må man ha flinke markedsfolk som forstår samspillet gjennom hele salgstrakten.

De som vinner innpass hos forbrukerne, er de som forstår hvordan forbrukerne tenker og som evner å skape engasjement for budskapet sitt.

Vil du vite mer om hvordan din bedrift kan lage og spre innhold som folk vil ha, ta kontakt med oss i Plapre.

For en uforpliktende prat, fyll ut skjemaet under:

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
Skrevet av:
Christian Espeseth / Strategisk rådgiver / daglig leder / RED dentsu X
Som strategisk rådgiver og leder i Plapre er innholdsmarkedsføring et av Christian sine spesialistområder. Innholdsmarkedsføring kombinerer en rekke disipliner som innsikt, strategisk forretnings- og kommunikasjonsstrategi, storytelling, SEO og utnyttelse av egne/kjøpte og fortjente mediemuligheter. Christian jobber operativt med strategiutvikling for flere av Plapres største kunder.
Send e-postKontakt Christian Espeseth