markedsforere-tar-ofte-feil
markedsforere-tar-ofte-feil
Send e-postKontakt markedsforere-tar-ofte-feil

Markedsførere tar ofte feil om hva folk vil ha

Mange virksomheter påstår å være kundefokuserte, men i realiteten klarer de ikke å tilnærme seg markedet på denne måten.
Publisert: 30. juni, 2016

Man prøver etter beste evne å fritte målgruppen for hvordan man skal snakke, være, hvilke produkter som fungerer og ikke. Det er ikke å være kundefokusert. Å være kundefokusert betyr å forstå hva kunden vil ha – uten at kunden eksplisitt uttrykker behovet sitt.

Studér kunden

En velkjent historie om hvordan Steve Jobs revolusjonerte markedet, er at han tok i bruk fingeren som pekeredskap. Alle andre strevet med å få folk til å bruke pekepinner på sine Palm Pilots og Blackberrys. Jobs skjønte det enkle poenget med å heller studere kunder, fremfor å spørre kundene om hva de vil ha.

Å være kundefokusert betyr å forstå hva kunden vil ha – uten at kunden eksplisitt uttrykker behovet sitt.

Google er en kilde for uhjulpen innsikt

De fleste som bruker Google tenker ikke på at søkedata blir fanget opp, målt, telt og brukt for å forbedre kundeopplevelsen. Google bruker innsikt om hva folk søker etter for å danne kart over hvordan ting henger sammen. Rett og slett for å forstå hvordan mennesker tenker. På den måten kan Google levere den beste resultatlista. Det å bruke denne innsikten til å forme budskap, kampanjer, produkter og tekster er noe alle som jobber med markedsføring bør gjøre. Stjel Steve Jobs’ og Googles tilnærming uten skam – det vil påvirke bunnlinjen.

Skal du gjøre komplette analyser må søkedata måles over lengre tid

Innsikt til salgs

Google tilbyr denne innsikten, men det koster. Skal du gjøre komplette analyser må søkedata måles over lengre tid – og det må gjøres grundig arbeid med kartleggingen. Forhold som sesong, konkurranse, relevanse, etterspørsel og intensjon, er viktige faktorer som brukes for å danne et bilde av handlingsrommet du har.

Uhjulpen innsikt brukes enn så lenge bare av fagspesialister

Bruken av innsikt fra Google på denne måten – og da snakker vi ikke om Google Trends og Keyword Planner – er til nå begrenset til de mest dyktige fagspesialistene innen søk. Det som er syn, er at denne innsikten stort sett bare brukes til søkemotoroptimalisering og betalt søk. Innsikten kan og bør brukes til mye mer, og dette er viktig beslutningsstøtte som også bedriftsledere bør ta i bruk. Potensialet i Steve Jobs’ tilnærming, som ga oss iPhone og iPad, blir ikke realisert om innsikten bare blir brukt til operativt arbeid med søk.

Vil du vite mer om hvordan du kan bruke uhjulpen innsikt, ta kontakt med RED Performance.

For en uforpliktende prat, fyll ut skjemaet under:

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
Skrevet av:
markedsforere-tar-ofte-feil / /
Send e-postKontakt markedsforere-tar-ofte-feil