#   /   #   /   #   /   #   /   #
markedsforing-som-billop
markedsforing-som-billop
Send e-postKontakt markedsforing-som-billop

Markedsføring er som et racerbilløp

Vår bransje er som et Formel 1 bilrace – hvem har «Pole Position» inn i 2015? Ved inngangen til det nye året er det mange som er spente på hva vi har i vente. Om vi tar på oss brillene og ser det det store bildet, så er det et taktskifte i mange av de disiplene som til sammen utgjør markedsføringsfaget.
Publisert: 22. desember, 2014

Digitaliseringen av faget har skjedd, det går ikke an å tenke noe annet. Fra og med nå er det ikke lov å snakke om når markedet digitaliseres, markedet er allerede digitalisert.  Men, og det er et stort men – mange tror på og argumenterer for at vi  kan sette et likhetstegn mellom digitalisering, automatisering, markedsføring og merkevarebygging. «Nå kjører vi på!» «Lets go programatic!» …og så er alt løst. Så enkelt er det ikke. De nye metodene er dessverre, og heldigvis, fortsatt bare i startgropen. Fortsatt er det svært viktig at vi som skal levere markedsføringstjenester til næringslivet ser et større bilde og våger å helle kaldt vann i årene på de som har sett lyset (herunder tror de har sett lyset). I høst var jeg så heldig å være invitert til 8 Minutes i regi av INMA. Et av poengene i mitt budskap der var at annonsørene er frustrert over at nesten alle som bringer nye metoder og løsninger forventer at annonsørene skal kaste seg på. At man skal være villige til å forkaste løsninger man kjenner resultatene av og være med å teste ut det nye. Det virker som om disse selgerne har glemt (eller mer skremmende, ikke har erfaring til å vite), at markedsføring handler om salg og penger.  Klikk, visninger, CTR, attribuering osv., osv., er bare ord og forkortelser. Det kundene er på jakt etter er penger i kassa og varige verdier.

Ansvarlig endringsvillighet

Min innledning på denne «nyttårsleder» er selvfølgelig ikke ment å være et uttrykk for at alt nytt skal holdes nede. Snarere tvert imot, vi i RED Gruppen bruker enormt store ressurser på å forstå endringene. Vi bruker veldig mye tid på å forstå hvordan nye løsninger kan passe inn i en «markedsmiks».  Mitt poeng er at vi alle har et ansvar, et enormt stort ansvar, for å passe på at vi har kontroll og at vi ikke skroter alle aspekter av gammel teori, til fordel for alt nytt. Det er ikke slik at alle som skal kjøpe en sofa løper til Google som det aller første de gjør. Vi kan bevise at mange, veldig mange, fortsatt tar turen til butikken som det første de gjør om møblene skal byttes ut. De bruker sin egen erfaring og sine egne preferanser, og velger butikk. Altså, vi  må ha to tanker i hodet. I tillegg til egen preferanse, er det også slik at disse helt vanlige menneskene rundt i landet fortsatt elsker TV. Vi kan godt argumentere for at TV blir utfordret, men over 1 million ser på Farmen og Ylvisgutta tiltrekker seg store seermasser. Innimellom disse programmene er det veldig mange som fortsatt ser en reklamefilm, og med disse «gammeldagse» reklamefilmene er det fortsatt mulig å bygge merkevare. Jeg har lyst å slå et slag for den gamle gode «trakten» om noen husker den; 1) kjennskap, 2) kunnskap, 3) preferanse og 4) salg. Er det ikke befriende deilig? Og nesten enda deiligere er det å se at Google, selve vinneren innen moderne markedsføring, den som i størst grad er pådriver for endringene i sin egen modell (communication eco system) også gjør et poeng av fasen før man søker og leter etter et produkt eller tjeneste.  Selvfølgelig gjør de det. Googles mennesker er kloke og ser at selv ikke de kan gape over alt.

Bilde lånt av Google

Bilde lånt av Google

Google kaller det «stimulifasen». Selvfølgelig begrenser Google kartet sitt, og  sier at man etter stimuli går rett til en «søkefase». Mange gjør også det og vi vet hva kraften i Google utgjør, men veldig mange gjør også noe annet. Igjen; mitt poeng er å huske på at mye er nytt, men mye er fortsatt «tradisjonelt» – folk går i butikken. Selv en DM i postkassen fungerer. Fremtidens markedsføring ligger i evnen til å balansere de gamle virkemidlene med de nye, hvor man må ha to tanker i hodet samtidig. Som leder og initiativtager til RED Gruppen, er det med stolthet jeg kan si at vi som byrå har alle den kompetanse som skal til for å løse alle markedsføringsutfordringer. Sammensettingen av kompetanse og måten vi deler denne er helt unik. Våre 90 medarbeidere har i 2014 løst mange oppgaver og bidratt til at mange selger smartere gjennom å samarbeide med oss. Til tross for at vi i denne lederen slår et slag for det litt mer tradisjonelle, så er vi samtidig ledende i å gi ehandelsvirksomheter råd innen salg og markedsføring. Vi har mange gode eksempler på hvordan vi kombinerer alt det nye, med det mer tradisjonelle. Høydepunktet for RED Gruppen  i 2014 var da vi ble mestvinnende byrå på INMA Performance Awards. Det er vi utrolig stolte av!  Vi har «pole position» og akter å kjøre fort også i 2015. Trenger din bedrift en gjennomgang av markedsføringen for 2015 er det bare å ta kontakt for et uforpliktende møte. I mellomtiden ønsker vi dere alle et riktig godt nytt år.

Skrevet av:
markedsforing-som-billop / /
Send e-postKontakt markedsforing-som-billop