#   /   #   /   #
skaffer-malgruppeinnsikt-ved-hjelp-av-interaktive-skjermer
skaffer-malgruppeinnsikt-ved-hjelp-av-interaktive-skjermer
Send e-postKontakt skaffer-malgruppeinnsikt-ved-hjelp-av-interaktive-skjermer

Skaffer målgruppeinnsikt ved hjelp av interaktive skjermer

Ved hjelp av digitale touchskjermer installert i Oslos fem mest trafikkerte leskur samlet flyselskapet Emirates informasjon om oslofolks foretrukne reiseopplevelser i Dubai.
Publisert: 16. november, 2015

Informasjonen ga grunnlaget for optimalisering av kommende kampanjer, og lar oss segmentere reklamebudskapet mot ulike målgrupper.

Dubai er flyselskapet Emirates’ viktigste destinasjon, både som endedestinasjon og hub, men oppfatningen av Dubai som feriedestinasjon er snever blant nordmenn.

Målet for kampanjen var derfor som følger:

  • Å øke kunnskapen om og endre oppfatningen av Dubai som reisemål for å gjøre det til en foretrukket reisedestinasjon som kan dekke ulike feriebehov, det være seg bad- og solferie så vel som storbyferie.
  • Posisjonere Emirates som det naturlige flyselskapet å velge når du skal reise fra Oslo til Dubai
  • Skaffe innsikt om målgruppens interesse for ulike typer reiseopplevelser i Dubai
  • Bruke innsikten til å optimalisere budskapet for fremtidige OOH-kampanjer (både statiske og digitale)

For å samle denne innsikten var vi avhengig av å finne en enkel måte som ville få folk til å dele sine foretrukne opplevelser og involvere seg i produktet «Dubai».

Vi måtte derfor skape en interaksjonsløsning som ville gi oss verdifull informasjon. Målet for kampanjen var 1400 interaksjoner på 14 dager, uten at noe insentiv i form av premie var benyttet.

Ved å stille tre enkle spørsmål med to alternative svar, tillot vi publikum å «designe» sin egen drømmeferie til Dubai. For hvert spørsmål kunne publikum velge det alternativet som passet best, og etter tre spørsmål viste skjermbildet de valgene publikum hadde satt sammen som sin drømmereise til Dubai.

Samtidig ble det laget en microsite som gjorde at vi i sanntid kunne følge med på statistikken over interaksjonene som ble gjort på skjermene. Denne statistikken ga oss tall som viste hvilke opplevelser som var mest attraktive i de ulike områdene skjermene var plassert.

Skjermene var montert på bussholdeplasser, ettersom ventetiden mellom avgangene gjorde det enklere å fange folks oppmerksomhet og få dem til å interagere med skjermene.

sak-80_4

Ved kampanjeslutt hadde hele 7 648 personer vært interaktive med skjermene.

Etter kampanjen satt vi igjen med data til å kunne måle grad av oppmerksomhet, CTR og «konverteringsrate” (en konvertering ble i dette tilfellet satt til at en aktiv publikummer har trykket seg frem til siste skjermbilde).

Vi har samlet inn verdifull data som gjør det mulig å optimalisere Emirates’ fremtidige OOH-kampanjer, da vi så tydelige geografiske forskjeller når det gjelder  foretrukket  type feriereise.

Det var for eksempel en forskjell på hva slags type opplevelser publikum på Grünerløkka versus Sagene foretrakk: venneferie kontra romantisk tur med kjæreste og lignende.

Digital teknologi gjør det i dag mulig for annonsører å øke effektiviteten av kampanjer, ikke bare på desktop og mobil, men også for et så tradisjonelt media som utendørskanalen. Dette er bare starten på en spennende reise i digitaliseringen av utendørsflater!

Skrevet av:
skaffer-malgruppeinnsikt-ved-hjelp-av-interaktive-skjermer / /
Send e-postKontakt skaffer-malgruppeinnsikt-ved-hjelp-av-interaktive-skjermer