#   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Joakim Øverland
Joakim Øverland
Broadcast Lead
RED dentsu X
Send e-postKontakt Joakim Øverland

TV-året 2020 – hvordan var det egentlig?

Nå som vi nærmer oss slutten av et år hvor så mye har så skjedd er det naturlig med et tilbakeblikk. Hvordan var egentlig TV-året 2020? Vår Broadcast Lead Joakim Øverland tar deg gjennom året som har vært.
Publisert: 11. desember, 2020

For å påpeke det åpenbare kan vi mildt sagt si at 2020 har vært et svært annerledes år for oss alle. Ikke minst har året vært preget av svært store begrensinger på sosial omgang og alt som angår livet vårt utenfor husets fire vegger. Det er nettopp nå vi mer enn noen gang har hatt behov for godt TV-innhold som samler oss. Så nå som vi nærmer oss slutten av et år hvor så mye har så skjedd er det naturlig med et tilbakeblikk. Hvordan var egentlig TV-året 2020?

 

Det gamle og det trygge
På TV-fronten har 2020 vært et år kombinert av det trygge og det kjente, men også introduksjonen av noen nye favoritter. De kjente konseptene som Skal vi danse, Farmen, 71° Nord, Mesternes mester, og Nytt på nytt for å nevne noen fortsetter fortsatt sterkt. De kjente og etablerte konseptene leverer fortsatt gode seertall på nivå med tidligere år og fortsetter å engasjere oss. I en uforutsigbar hverdag med lange dager på hjemmekontor blir det i det minste et lyspunkt i hverdagen med tryggheten og forutsigbarheten om at «jaja, det er uansett Skal vi danse på lørdag». For det er nettopp disse små gledene i hverdagen som gir oss en følelse av trygghet og stabilitet vi trenger akkurat nå. Noe å glede seg til. Noe å prate om. Noe å le av. Og her har både gamle og etablerte konsepter bidratt, men også noen nye konsepts-favoritter som 2020 har hatt å by på. For heldigvis har en sosial nedstengning ikke medført en nedstengning av TV-kanalene.

 

Sportsåret 2020
2020 skulle bli et sports-år jeg tror mange av oss hadde gledet oss til. Enten man er interessert i fotball, håndball, sykling, ski, eller alle grenene sommer-OL har å by på – 2020 skulle ha det meste. Dessverre ble ikke alle mesterskapene utført som planlagt, og vi så blant annet at både sommer-OL og fotball-EM bli utsatt. Heldigvis rakk vi likevel å få med oss en god start på året med håndball-EM for herrene, samtidig som vi avslutter året med håndball-EM for kvinnene i år. Vi fikk blant annet også nok en sommer med Tour de France. Sport engasjerer, og gir oss en følelse om at ting er «litt normalt» igjen, selv når kampene spilles for tomme tribuner.

 

Snakkisene
2020 har bydd på en rekke nye TV-konsepter. Noen mer vellykket enn andre. Det ble en knallsterk start på året med et nytt konsept som leverte over all forventning, nemlig Kompani Lauritzen. Et nytt konsept med mange kjente fjes som virkelig traff befolkningen, både store og små. Premieren av Kompani Lauritzen ble sett lineært av 729 000, og med reprise-tall ble episoden sett av 943 000. I snitt leverte episodene 755 000 seere.

Samtidig, rundt samme periode hadde 71° Nord kjendis en rekordsesong. For et såpass godt etablert konsept er det svært lovende at programmet fortsatt klarer å sette rekorder. Finalen i 71° Nord kjendis leverte lineære seertall på hele 660 000. Vi ser en betraktelig økning fra tidligere år, hvor det høyeste finale-tallet de siste 5 årene var på 451 000 i 2018. Det viser tydelig at gamle etablerte konsepter fortsatt kan fange seerne.

Det vi kan anse som en fellesnevner for disse to programmene er at godt innhold, kombinert med en variert og sterk cast fungerer, både på nye, men også de gode gamle etablerte konseptene. Det kan se ut som en viktig ingrediens til oppskriften av suksessfulle TV-programmer nettopp er dette.

 

For akkurat det samme ser vi når vi drar oss nærmere høsten og mot slutten av året. En høst med nye konsepter som har gitt oss glede i hverdagen. Med Monsen på villspor hadde comeback på TV i år og hadde ikke gått siden 2015. Et program som har levert svært gode seertall i år. I snitt har programmet levert seertall på 778 000, hvor siste episode ble sett av 898 000. I denne sesongen kommer vi tettere på blant annet publikumsfavorittene Jon Almaas og ja, ikke la oss glemme selveste Herman Flesvig. Sistnevnte var også med i episoden som hadde høyest seertall, og det er vanskelig å tro at dette kun er tilfeldig. For Flesvig har muligens mer enn noen andre bidratt til humor i hverdagen i år, og det er vel ingen hemmelighet om at det er snakk om Førstegangstjenesten som er årsaken til det. Et program som hadde vanvittige seertall, og et program hvor mange av oss gledet seg til fredagene hvor episodene kom og binget gjennom kvelden. Et program å le av. Og et program å snakke om. Det er noe vi trenger sårt. Og her leverte Herman Flesvig og gjengen til de grader. Førstegangstjenesten leverte «kun» seertall på 341 000 i snitt lineært,  men den store andelen av seeingen av Førstegangstjenesten var digitalt. Her har episodene i snitt blitt sett av nesten 1,5 millioner mennesker, og sammen med de lineære tallene ligger episodene i snitt på over 1,8 millioner seere.

 

Til slutt har det også dukket opp et nytt konsept som leverer knallgode seertall, som ikke minst skaper engasjement, overskrifter, spekulasjoner og diskusjoner. Den nye publikumsfavoritten som har kommet på banen, nemlig Maskorama har blitt nok en snakkis, både blant gamle og unge. Et program som nylig har hatt seertall to ganger over den magiske grensen på 1 million, og som også gir oss noe å glede oss til, i en hverdag hvor det trengs.

 

En rød tråd gjennom årets populære TV-program er at godt innhold leverer gode seertall. Det engasjerer, og gir oss noe å se frem til. Med nasjonale nedstengninger står fortsatt TV sterkt, og med unntak av diverse mesterskap som har blitt utsatt har vi hatt et godt TV-år med både gode klassikere, men også nye kjenninger. Når et helt nytt program som Maskorama slår til med seertall på over millionen, vel, da er det åpenbart ikke mangel på mottakeligheten av godt innhold. Enten det gjelder nye programmer eller gamle.

 

Maskorama nådde som sagt seertall lineært over millionen, og det er også flere som har klart det i år. Nytt på nytt topper listen med over 1,1 millioner seere i april, etterfulgt av Tour de ski, NRK nyheter den 14 mars, og deretter Maskorama. Vi ser at sport og nyheter fortsatt fenger, samtidig som klassikerne Nytt på nytt og Mesternes mester fortsatt leverer svært gode tall. Mesternes mester bikket også i år over den «magiske» grensen på over 1 million seere, samtidig som både Idrettsgalla 2020 og Melodi Grand Prix nærmet seg denne grensen. Med Monsen på villspor, Kompani Lauritzen, EM-Kvalik (Norge-Serbia) og Farmen kjendis ligger litt under 900 000 seere.

Under er en oversikt over seertall på de mest populære TV programmene for 2020, så med det er det bare å glede seg til TV-året 2021! 😊

Skrevet av:
Joakim Øverland / Broadcast Lead / RED dentsu X
Send e-postKontakt Joakim Øverland